Begrip tonen brengt meer dan je zou denken

24-01-2018 -

Herkenbaar? Je bent druk en je hebt even geen tijd om je collega te helpen met zijn probleem.  Een klant wil vandaag iets geregeld hebben maar je moet nee zeggen. Je hebt een afspraak gemaakt en kunt deze niet nakomen.

Soms ben je in deze situaties zelf alweer aan het nadenken over een oplossing. Je zegt wel “hmm hmm” maar je luistert niet echt. Of je aandacht is er vooral op gericht jouw argumenten goed te verwoorden. Of je probeert de ander ‘op te beuren’ door te zeggen dat het vast weer goed komt of dat het wel meevalt. Of je bent zo bezig met je eigen emoties dat je er niet bij stil staat dat de ander misschien teleurgesteld is, zich gekwetst voelt, geïrriteerd raakt of boos wordt. Meestal doe je dit onbedoeld en onbewust. Het effect is wel dat deze negatieve emoties van de ander hun weerslag hebben op jullie relatie.

In deze situaties helpt het om je begrip te tonen. Begrip tonen kost even tijd, maar onder aan de streep levert het je veel op. Als jij ‘echte’ interesse laat zien, versterkt dit je relatie met de ander, de ander voelt zich gewaardeerd en kan weer verder.

Begrip tonen doe je als volgt:

  • “Ik begrijp dat je ervan baalt.”
  • “Ik kan me voorstellen dat het vervelend voor jou is.”
  • “Ik kan het me voorstellen dat je hierover boos/teleurgesteld/geïrriteerd bent.”
  • “Wat een schrik zeg / Wat erg voor jullie / Wat vervelend.”

Bij begrip tonen staat centraal dat je aandacht hebt voor de emoties van de ander en dat je:

  • nieuwsgierig bent naar het verhaal van de ander
  • je eigen verhaal/mening/oordeel/interpretatie achterwege laat
  • oogcontact hebt
  • stiltes kunt laten vallen
  • letterlijk stil blijft staan of er even bij gaat zitten
  • korte, open vragen stelt:
    “wat gebeurde er…”
    “wat zei…”
    “wie waren er nog meer bij…”
    “hoe groot is de schade…”
    “hoe kwam het dat dit gebeurde…”
    “wat wil jij nu zelf…”
  • met de aandacht bij de persoon bent. Jouw gesprekspartner voelt, ziet als jij met je aandacht ergens anders zit. Net doen alsof je luistert, zal jullie relatie negatief beїvloeden.

Roos Awater (roos@communicatiehuys.nl)

« Terug
×